De paasvakantie in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Luinge - WaarBenJij.nu De paasvakantie in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Luinge - WaarBenJij.nu

De paasvakantie in Suriname

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

11 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Na bijna 3 weken vakantie te hebben gehad, is mijn leven weer echt begonnen hier. Vandaag is de stage weer gestart. Dus in plaats van te slapen tot ik wakker word, ging mijn wekkertje weer gewoon om 6.15 vanmorgen. Helaas.

De afgelopen weken heb ik veel leuke dingen gedaan. Hier had ik natuurlijk ook veel tijd voor. Mijn vakantie begon op maandagavond 21-3. Maandagmorgen moest ik nog naar stage en heb ik een aantal lessen gegeven. De lessen gaan goed, de leerlingen vinden het vooral leuk als ik vergelijkingen maak tussen Nederland en Suriname dus dat probeer ik dan ook zo veel mogelijk in mijn lessen te verwerken. ’s Avonds moesten we nog naar het internaat, huiswerkbegeleiding geven (dit was meer een gezellig kletsuurtje) en daarna had ik vakantie!

Dinsdag begon het goed door ’s middags lekker te zwemmen (en cocktails te drinken) en avonds uit te gaan (nog meer cocktails drinken). Woensdag was Holi Phagwa, een hindoestaans feest. Het betekent iets van de overwinning van de goeden op de kwaden. Dit is een kleurrijk feest, want het is de bedoeling dat je helemaal onder het kleurrijke poeder komt te zitten. Vandaag de dag heb ik nog steeds roze in mijn haar, dus de kleur heeft goed gewerkt. Gelukkig was het feest erg leuk, dus de kleur in mijn haar het min of meer waard. Het begon in de palmentuin en daarna verschoof het langzaam naar het onafhankelijkheidsplein waar er een soort festival terrein was neergezet. Het was een erg leuk feestje met zelfs de echte Nederlandse feest dj Ruud.

De zaterdag (26-3) kwamen mijn ouders! Daar heb ik lang naar uit gekeken en het was erg fijn om ze weer te zien. Lang kon ik niet van ze genieten, want maandag 28-3 ging ik samen met mijn huisgenoten mee met meneer Romalho (hoofd van het internaat) naar zijn gebied van afkomst: Apoera, Washabo en Orealla (Guyana). Dit zijn allemaal indianendorpjes eigenlijk, maar her en der zie je er ook creolen en natuurlijk overal chinezen. De reis duurde vrij lang, het was dan ook geen verharde weg, maar een bauxiet weg. Na ongeveer 8 uur gereden te hebben kwamen we aan, het was er zoo anders dan in Paramaribo. Echt heel dorps eigenlijk. Super mooi.

We logeerden op het erf van de broer van meneer Romalho. Bij aankomst gingen we de hangmatten ophangen, wat een hele klus bleek te zijn. Het hangmattentouw dat we hadden gekocht bleek orichinees te zijn in plaats van origineel hangmattentouw. Dit touw knapte dan ook direct. Gelukkig had meneer Romalho extra touw waardoor we de hangmatten alsnog konden ophangen. Hierna gingen we een hapje eten en vroeg slapen.

De volgende dag gingen we met de boot naar Guyana. Natuurlijk was er weer erg mooie natuur onderweg waar ik weer erg van genoten heb. Het dorpje was ook weer een hele belevenis, het was in mijn ogen weer heel anders dan de dorpjes in Suriname. Ook de school hebben we bekeken en die vond ik er ook beter uit zien. Het weer was af en toe wat regenachtig, dat was wel jammer. ’s Avonds gingen we weer eten: overheerlijke aardappelen!! En daarna gingen we weer vroeg slapen.

Woensdag hebben we de dorpen Washabo en Apoera bekeken. Hiervan zal ik nog foto’s plaatsen op facebook! Het is erg bijzonder hoe primitief het leven hier eigenlijk nog is vergeleken met de stad. Maar ze lijken er bij lange na niet minder gelukkig om, dus dan vraag je je soms wel even af waar al die luxe bij ons in Nederland nou goed voor is.

Donderdag gingen we weer terug naar Paramaribo, onderweg maakten we nog een stop bij de Blanche Marie watervallen. We hebben de watervallen tot aan boven beklommen en van bovenaf was het uitzicht eigenlijk nog mooier dan van vooraf. De terugweg duurde verder erg lang en we waren toen ook blij dat we thuis waren. Ik ging vroeg naar bed om de volgende dag weer lekker naar mijn ouders toe te kunnen.

De volgende dagen verbleef ik dus vooral bij mijn ouders waar we lekker gechilld hebben aan het zwembad. Vrijdag was mijn nichtje jarig, die is alweer 3 jaar geworden, dus heb ik nog even met haar geskypt. Verder heb ik met hun een dolfijnen en zeeschildpaddentoer gedaan naar Braamspunt. Van te voren leek dit me niet echt wat, want wat heb ik nou met schildpadden? Maar, ik kan je zeggen dat ze echt gigantisch groot zijn. Dus, ik vond het stiekem ontzettend gaaf om dit te doen. Ook het eieren leggen vond ik heel bijzonder om te zien.

Maandag 4-4 was ik jarig. Samen met mijn ouders en huisgenoten zijn we naar een marondorpje gegaan. Marons zijn van vroeger uit: “bosnegers”, ook wel weg gelopen slaven genoemd. In dit dorpje wonen alleen maar creolen (‘negers’). Toen we aankwamen bleek dat er zelfs een taart voor me gemaakt was waarbij ik kaarsjes moest uitblazen haha. We hadden een gids die ons rondleidde en ons over de cultuur vertelde. De cultuur was in onze ogen maar gek. Het was heel veel op geesten gebaseerd en daar geloven wij nou allemaal net niet in.. Verder hebben we nog een erg mooie boottocht gemaakt door de jungle en na deze boottocht hebben we nog gelopen door de jungle. ’s Avonds hebben mijn huisgenoten en ik bij het appartement van mijn ouders nog gezellig gegeten, gedronken en gezeten. Ik heb echt een super leuke en bijzondere verjaardag gehad.

Dinsdag ben ik met mijn ouders naar Overbridge geweest. Suriname heeft geen strand, dus hebben ze van een paar plekken ‘strand’ gemaakt. Overbridge is hier 1 van. Het is er echt super chill, je kunt er lekker hangen in een hangmatje en zwemmen. Verder ziet het er ook nog eens super mooi uit. Verder heb ik de woensdag mijn ouders mijn leven hier in Paramaribo laten zien. Daarna zijn we nog heerlijk uiteten geweest. Donderdag was het tijd om ze weer te gaan uitzwaaien.

De dagen die volgden heb ik op een paar keer uitgaan, sporten en zonnen na niet veel gedaan. Zaterdagavond was er een studentenfeest waar we naar toe zijn geweest, Nederlandse studenten waren welkom op het uni-feestje. Nou, we hadden we heel wat van verwacht.. maar het leek op een brugklassers feestje. Dus, hier zijn we niet heel lang gebleven..

Op dit moment zit ik weer op stage en heb ik mijn eerste lessen al weer gegeven. De leerlingen lijken ook nog niet helemaal gewend te zijn aan het vroege opstaan. Waar het normaal gesproken nog enigszins wat moeite kost om ze stil te krijgen, waren ze vandaag uit zichzelf muisstil. Of ze echt geluisterd hebben of dat ze aan het slapen waren, weet ik niet natuurlijk.. maar voor mijn stem was dit wel weer prettig om mee te beginnen..

Ik heb het nu al een paar keer gezegd, maar mijn volgende blog gaat écht over de grote cultuurverschillen..

Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Dag allemaal, Ik schrijf deze blog, omdat ik voor mijn studie een tijdje naar het buitenland ga. Voor mijn studie ga ik van februari tm juni naar Suriname toe. Hier ga ik stage lopen op een school en onderzoek doen aan de universiteit van Paramaribo. Zo af en toe zien jullie dus een update van mijn reis verschijnen.

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 4218

Voorgaande reizen:

13 Februari 2016 - 14 Juni 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: