De uitstapjes tot nu toe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Luinge - WaarBenJij.nu De uitstapjes tot nu toe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Luinge - WaarBenJij.nu

De uitstapjes tot nu toe

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

21 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,
Hierbij dan alweer mijn derde reisverslag. En ik maar denken dat ik er na 1 verslag mee op hield… Stiekem vind ik het best leuk om te vertellen wat ik hier allemaal doe. Zoals gezegd gaat deze blog over de uitstapjes die we hebben gemaakt.

Toen Daphne hier was, was de nicht van Inge hier ook. Dus daarom hebben we een aantal tripjes achter elkaar gedaan. Het eerste uitstapje dat we hebben gedaan was die naar de dierentuin, daarover had ik al verteld. Een dag later zijn we naar het Braziliaanse carnaval geweest. Een van onze contact personen hier heeft ons daarvoor uitgenodigd omdat hij zelf in de Braziliaanse wijk woont. Er was een optocht en vooral heel veel gratis bier, nooit verkeerd toch? We mochten boven op de kar omdat we blank zijn, denk ik. Daar moesten we een beetje dansen en zwaaien naar mensen, super leuk! We moesten alleen wel om de minuut bukken voor stroomkabels, als je die tegen je hoofd aan krijgt schijnt dat niet heel goed te zijn.. gelukkig had ik oplettende mensen bij me, anders was ik er bijna bij elke kabel tegenaan geknald haha. Maar goed, na deze happening gingen we uit bij Zsa Zsa Zsu, erg leuk om uit te gaan hier.. bier ook super goedkoop, dus dat ging er in als water die avond.. De zondag was ik dan ook niet echt in staat om wat te doen, dus zijn we ’s avonds alleen even uiteten geweest, wat trouwens erg lekker was.

Hierna begon de stage, dus hebben we niet echt tijd gehad om heel veel dingen te doen. Wel hebben we gesport en gezwommen. De donderdag waren we weer vrij, dus hebben we toen een uitstapje gepland: kaaimannen en dolfijnen tocht (alle foto’s staan als het goed is al op facebook). We gingen in een bootje de Commewijne rivier op en later ook nog een stuk op de Suriname rivier. Hier gingen we een stukje varen om dolfijnen te spotten. In het begin hebben we ze helaas niet echt gezien, maar later zijn ze toch duidelijk in beeld geweest. Daarna gingen we verder varen naar een voormalig plantage, de omgeving die we onderweg tegenkwamen was echt super mooi.
Ik houd niet van natuur, vind het verschrikkelijk zelfs, maar hier kon ik echt van genieten. De plantage vond ik niet heel indrukwekkend omdat er eigenlijk al een dorpje van is gemaakt, wel vond ik het leuk om te zien wat voor huizen (lees: tuinhuisjes) er stonden.
Toen het avond werd gingen we eten bij een gezin en daarna weer in een bootje, maar dit keer op het moeras. Hier gingen we kaaimannen spotten én vangen. Het was echt een super toffe ervaring om op een moeras te varen in het donker terwijl je weet dat er kaaimannen zijn. Als een boer met kiespijn ging ik nog lachend op de foto met zo’n beest, maar ik was blij dat ik hem na de foto weer mocht afstaan. Al met al was dit tripje echt super leuk.

De zaterdag zijn we naar Brownsberg geweest. Hier zag ik wel een beetje tegenop aangezien ik veel verhalen heb gelezen over de slangen die daar zijn. Eenmaal aangekomen daar, na een autorit van ongeveer 2 uur. Hadden we prachtig uitzicht. Het was echt allemaal bos/jungle-achtig. Toen we klaar stonden om weg te gaan, haalde zo’n man die daar boven op die berg een restaurantje heeft nog een super leuke grap met me uit, nou net weer bij mij… hij gooide namelijk een rubberen slang (die heeeeel echt leek) naast me neer. Nou je raad het al, ik was direct in paniek en helemaal in tranen en ik durfde de jungle niet meer in. Met Inge voor me en Erik achter me, heb ik het wel gedaan en daar ben ik heel blij mee. Het was echt prachtig, zonder te overdrijven.

Beetje jammer was wel het feit dat er dus wel slangen waren en toen de gids er 1 zag, ik weer in paniek raakte. Maar goed, er schijnen brulapen te zitten. Die hebben we niet gezien, wel gehoord. Verder zijn er echte reuzemieren, mooie vlinders, rare vogels en mooie salamanders/hagedissen. De tocht om bij de watervallen te komen is ongeveer 4 kilometer en het is alleen maar afdalen (ik had er toen niet bij stil gestaan dat ik de terugweg weer omhoog moest). Inge was zo lief om geen enkele keer te zeggen als ze een slang (de slangen waren maar 50cm lang, maar wel giftig) zag. Eén keer zag ik hem zelf ook helaas, ik kreeg bijna een hart aanval en viel toen bijna en stapte echt bijna in de slang (oke de slang ging snel weg, maar gaat om het idee).

Toen we eenmaal aangekomen waren bij de watervallen was het wel even genieten. We hebben hier nog mooie foto’s gemaakt en even uitgerust. Daarna hebben we de moed bij elkaar geraapt en zijn we het hele stuk weer omhoog gelopen. Samen met Daphne en Inge hebben we gewoon dom doorgelopen en waren we eigenlijk weer vrij snel boven, het was een mooie ervaring.

Als ik het dan nu toch over slangen heb de hele tijd.. moet ik er nog maar eens een verhaaltje over vertellen. Op woensdag 9-3 kwam ik op stage en mijn begeleider drukte me bijna direct een foto onder de neus van een hele grote slang die bij haar in huis was de dag ervoor. Ik liet direct merken dat ik die foto niet hoefde te zien, maar ze liet er steeds meer zien. Totdat ik mijn handen voor mijn ogen deed, toen had ze wel in de gaten dat ik het echt niet leuk vond. In de lerarenkamer vond ze dit echt heel grappig en ging ze dit vertellen.. beetje jammer dat ik toen van zo’n beetje elke docent verhalen te horen kreeg van slangen in hun huis en allemaal foto’s onder mijn neus gedrukt kreeg. Er is gelukkig een andere docent die in dezelfde buurt woont als ik en die heeft me verteld dat er in die buurt nooit slangen zijn. Ik blij! Maar goed, de slangen dus. Ik voelde me niet helemaal prettig door al die verhalen en zo. Vroeg mijn belegeider me het laatste uur om even een paar krijtjes (want ze schrijven hier gewoon nog op een krijtbord) te halen bij klas 3b1 en het moest echt in die klas. Zo naïef als ik ben, loop ik daar natuurlijk naar toe. Loop ik de klas in, zie 3 levende slangen en toen.. viel ik flauw. Nou, iedereen schrok natuurlijk en ze zijn er nu achter dat ik echt bang ben voor die stomme beesten haha.

Toen ik dit verhaal aan mijn huisgenootjes vertelde, leefden ze gelukkig met me mee. Een beetje jammer dat toen ik het mijn familie vertelde, ik kats werd uitgelachen.. Zeer liefdevol van ze..

Ik had gezegd dat ik het deze week over cultuurverschillen zou gaan hebben, maar ik denk dat ik dat maar opschuif naar volgende week gezien de lengte van deze blog haha..

Tot snel!

  • 24 Maart 2016 - 07:35

    Fenny:

    Prachtig Melanie. Ik wacht met plezier op nog een verslag. Kusjes en knuffels.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Dag allemaal, Ik schrijf deze blog, omdat ik voor mijn studie een tijdje naar het buitenland ga. Voor mijn studie ga ik van februari tm juni naar Suriname toe. Hier ga ik stage lopen op een school en onderzoek doen aan de universiteit van Paramaribo. Zo af en toe zien jullie dus een update van mijn reis verschijnen.

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 4209

Voorgaande reizen:

13 Februari 2016 - 14 Juni 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: